22 juli forestilling til Trondheim / Kosmorama 10. og 11. mars med Transiteatret-Bergen

Kjære alle medlemmer i Propellen

Den prisbelønte forestillingen "03:08:38 Tilstander av Unntak" av Tore Vagn Lid med Transiteatret-Bergen kommer til Trondheim og Rosendal Teater 10. og 11. mars, og presenteres også som del av spesialprogrammet for Kosmorama 2023. 

Forestillingen er kort fortalt en minutt for minutt gjennomgang av 22 juli og dekker tiden mellom kl 15:20 (bomben i regjeringskvartalet) og 18:34 (pågripelsen av terroristen) - hvor vi følger mediebildet - dvs det som sendes i sanntid på radio under selve hendelsen - minutt for minutt. Rundt en tidslinje arbeider tegnere, musikere og filmskapere med å fremstille tiden og hendelsesforløpet.

Forestillingen har fått svært god omtale av presse og publikum - og er bl.a. omtalt som et audiovisuelt minnesmerke over 22 juli. 

Det er mao et svært godt materiale for å fortelle historien om 22 juli fra en litt annen vinkel, men i en setting som gir mulighet til å tenke over, minnes og reflektere over denne skjellsettende dagen. Professor i kunsthistorei Siri Meyer skrev bl.a. dette om forestillingen:

"Vi fikk aldri se Memory Wound, Jonas Dahlbergs lovende utkast til nasjonalt minnesmerke på Utøya (...) Med Tilstander av unntak har nasjonen endelig fått et minnesmerke over 22. juli 2011"

Vi håper at så mange som mulig har anledning å komme å se denne forestillingen som nok kan sise å være et av Tore Vagn Lid/ Transiteatret-Bergens viktigste verk.

Tips: Lørdag 11. mars er nå dagen med best kapasiet - og vi håper mange vil ta turen denne kvelden! Billetter bestilles på Rosendal Teater.

Pressen skriver

«Det trengs bare en forestilling om 22 juli, denne», NRK

«At en minutt-for-minutt- teaterforestilling fra terrorangrepet 22. juli 2011 skulle bli noe av det mest meningsfylte jeg har sett på teater på lenge, hadde jeg ikke trodd.»  (Karen Frøysland Nystøyl, NRK)

«Ei teateroppleving av dei sjeldsynte, stort tenkt og stor utført» (Dag og tid, Jan Landro)

«Faktum er at «03:08:38 Tilstander av unntak» kanskje vil stå igjen som den mest sentrale kunstneriske bearbeidelsen over 22. juli-dagen og dens hendelsesforløp. Ikke over årsaksmønstre, konsekvenser, navngitte personer eller byråkrati, men de faktiske hendelsene.» (Dagsavisen, Mode Steinkjær)

"Vi fikk aldri se Memory Wound, Jonas Dahlbergs lovende utkast til nasjonalt minnesmerke på Utøya (...) Med Tilstander av unntak har nasjonen endelig fått et minnesmerke over 22. juli 2011"

(Prof i kunsthistorie Siri Meyer, Kunstkritikk.no)

Beste hilsen

For Transiteatret-Bergen

Tor Christian F Bleikli

Les mer om prosjektet her:

https://rosendalteater.no/program/030838-tilstander-av-unntak

https://kosmorama.no/aktuelt/teaterforestilling-030838-tilstander-av-unntak

Er dette stedsspesifikk scenekunst? Materialitet, motivasjon og framtida!

Denne uka blir det fagprogram i regi av Propellen på Rosendal Teater! Her kan dere lese om kunstnerne som skal gjennomføre mini-verksteder der det er mulig for dere å være med. Lengre ned finner dere også program for dag 2, med innleggsholdere og diskusjoner.

Billetter bestilles her. Husk å bestille til begge dager, dersom du ønsker en skikkelig dusj med faglig påfyll.

2. november kl.10:00-16:00 (Dørene åpner klokka 09.00)

3. november kl.10:00-16:00 (dørene åpner klokka 09:30)

Fagprogrammet gjennomføres i samarbeid med NTNU (KiT og Institutt for kunst- og medievitenskap: drama/teater) og Rosendal Teater

MINIVERKSTED 2. NOVEMBER

For deg som kommer den 2. november er det viktig å vite hvilket miniverksted du ønsker å være med på fra dørene åpner. Vær tidlig ute, få deg en kaffekopp, og sikre deg plass på det verkstedet du har mest lyst på! Husk å kle deg godt, så godt at du kan være ute noen timer uten å fryse. 5 av 6 verksted foregår utendørs.

Du trenger ikke noen forkunnskaper for å være med på verkstedene.

Ta med matpakke og vann, eventuelt termos med noe varmt i.

Program for dagen:

09.00 Registrering. Påmelding til miniverksted i foajeen – først til mølla! Kaffe/Te!

10.00 – 10.45 Samling i SAL 1, Presentasjon av program. Samtale. 

10.45 - 14.30 MINIVERKSTED Gruppene går ut og arbeider på ulike steder nært teatret i Lade/Buranområdet. Ta med matpakke og godt med klær.  

Kaffe. Te. Vi samles på Rosendal igjen. 14.30 – 16.00 Samtale med alle. Oppsummering i SAL 1.

Lise Hovik

Professor og scenekunstner

Miniverksted: Øvelser med venterom

(Foajeområdet, Rosendal Teater)

Lise Hovik

er professor i drama og teater ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, professor 2 ved OsloMet, og har arbeidet som dramapedagog siden 1990. Hun er kunstnerisk leder for Teater Fot, som skaper og forsker innen teater og kunst for de yngste barna siden 2004. Hun har nylig ledet et kunstnerisk forskningsprosjekt Lydhør i Kongsgården (2019-21), som et stedsspesifikt prosjekt med barnehagebarn, pedagoger, kunstnere og forskere sammen med planter, trær, samt natur og gjenbruksmaterialer fra stedet.

MINIVERKSTED: ØVELSEN MED VENTEROM (FOAJEOMRÅDET ROSENDAL TEATER)

Med utgangspunkt i en forståelse av det stedsspesifikke som materielle, romlige og fysiske størrelser skal vi jobbe i foajeområdet i Rosendal Teater. Vi undersøker stedet med kroppen, og arbeider med en ide om å «bli stedet». Det vil si at vi forsøker å etterlikne eller smelte sammen med stedet, samtidig som vi må gi stedet motstand for å oppdage stedets potensialer [dets potensial] og bli bevisst hvordan det former oss. Vi vil i løpet av miniverkstedet varme opp med grunnleggende øvelser og så lage et lite forløp, kanskje ved hjelp av kostymer, der vi beveger oss fra hvert vårt sted, og inn i en gruppeimprovisasjon som bruker stedet som med- og motspiller.


Frank Ekeberg

Tverrfaglig kunstner, komponist og forsker

Miniverksted: Sted og Lyd (Rosendals nærmiljø)

Frank Ekeberg

er en tverrfaglig kunstner, komponist og forsker bosatt i Trondheim. Arbeidene hans utforsker tid, romlighet og transformasjon med spesielt fokus på naturrom, økosystemer og samspillet mellom mennesket og det utenommenneskelige. Han bruker nesten utelukkende feltopptak som kildemateriale, og integrasjon av sted og rom er grunnleggende aspekter ved alle arbeidene. Ekeberg har mastergrad i elektronisk musikk fra Mills College i Oakland, California, der han studerte under Pauline Oliveros og Alvin Curran, og doktorgrad i komposisjon fra City University London, England, med Denis Smalley som veileder. I 2017 ble han tildelt et kunstner-forsker-stipendiat på Smithsonian Institution, og har senere fortsatt denne siden ved sin kunstpraksis i en forskerstilling på Smithsonian National Museum of Natural History i Washington D.C., USA.

MINIVERKSTED:  STED OG LYD 

I dette miniverkstedet vil vi fokusere på lydbevissthet og utforske lyttemetoder i respons til ulike steder og situasjoner. Vi vil være både innendørs på Rosendal og utendørs i området rundt for å undersøke stedets lydlige identitet gjennom auditive observasjoner og lydvandringer, og diskutere hvordan romlige karakteristikker påvirker opplevelse, tolkning og bruk av et sted.


LISA STØRSETH PETTERSEN

Billedkunstner

Miniverksted: Kollektivtransport (På kollektiv transport gjennom byen)

Lisa Størseth Pettersen

er billedkunstner, utdannet fra Kunstakademiet i Trondheim, NTNU hvor hun gikk ut med mastergrad i 2020.

Arbeidene hennes er hovedsakelig performative hendelser knyttet til sted, hvor materialet er selve konteksten de utspiller seg i. Med metoder som blant annet øvelse, øyeblikk, popmusikk og lys, blir de et forsøk på å lage rom for kontrahistorier der tid, sted og hverdag beveger seg inn og ut av virkelighet og fiksjon.

Samarbeid og godvilje fra naboer, venner, familie, operasangere, eiendomsmeglere, fiskere, vaktmestere, arkitekter med flere er en essensiell og sentral del av hennes praksis og ferdige arbeid.

MINIVERKSTED: KOLLEKTIVTRANSPORT 

Verkstedet starter som en guidet tur gjennom byen med kollektivtransport og Henri Lefebvre´s ‘The production of space’. Vi ender opp på en eller flere hittil ukjente lokasjoner hvor vi øver oss på intens oppmerksomhet. På å lytte, lete og se sammenhenger som kanskje ikke er så iøynefallende. Vi bruker blant annet lyd og speil for å bokstavelig talt reflektere over hvor vi er, og hva dette stedet kan. Kan noe være konkret og magisk på samme tid?


Heli Aaltonen

Scenekunstner og forteller

Miniverksted: Skogens invitasjon

Heli Aaltonen

PhD, er førsteamanuensis i teatervitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. Hun er ungdomsteaterforsker, forteller- og figurteaterkunstner og teater/dramapedagog med fordypning i anvendt teaterpraksis. Hun er opptatt av ulike stedsbestemte møter mellom økologi og performative kunstformer. Hun var medredaktør og skribent i to Nordisk dramapedagogisk tidskrifter der dramapedagogisk praksis og miljøspørsmål har vært i fokus. Spesialnummer er 3/2015 Grønt drama, og 2/2020 Drama og bærekraftig utvikling.

MINIVERKSTED: SKOGENS INVITASJON (KUHAUGEN)

La oss lytte til invitasjonene fra skogen og la trærne være din guide! I dette stedsspesifikke fortellerverkstedet har vi fokus på å øke vår sanseoppmerksomhet med andre i skogen og utforske muligheter for å praktisere historiefortelling med flere arter. Å besøke skog som et hjem for trær løfter oss nærmere det å skape en gjensidighetspraksis. Denne workshopen er inspirert av japansk Shinrin-yoku, skogbading og kombinert med fortellerøvelser. Dette stedsspesifikke verkstedet for flere arter er et eksempel på å senke farten og sanse nøye, og motta skogens uhørte og ufortalte historier og symfoni av sansetilbud. Ta godt med klær på deg til dette verkstedet. 


Ingrid Langström/Sisters Hope (DK)

Performancegruppe

Miniverksted: Poetiske intervensjoner (Svartlamoen/Solsiden)

Sisters Hope

er en anerkjent og prisbelønt, København-basert performancegruppe og bevegelse som går i spissen for en helt ny type performancekunst som inspirerer kommende generasjoner. Arbeidet deres utspiller seg i skjæringspunktet mellom fordypning, intervensjon, aktivisme, forskning og pedagogikk. I sine store varige forestillinger utforsker de ulike aspekter av det de kaller et sanselig samfunn – En potensiell ny verden som oppstår fra den post-økonomiske og økologiske krisen. I deres pågående banebrytende 5-årige forestilling, Sisters Hope Home, introduserer de et helt nytt kunstnerisk paradigme som de kaller "Inhabitation" som stimulerer økologisk tilknytning og bærekraftig fremtid. Sisters Hope har også utviklet sin egen fremføringsmetode – Sisters Performance Method – Sensuous Learning, som er starten på opplæringen av Sisters Hopes-utøvere og som undervises mye på kunstskoler og øvrige steder.

Miniverksted: POETISKE INTERVENSJONER (SVARTALMOEN/SOLSIDEN) 

I workshopen vil Sisters Hope presentere sitt arbeid med radikale performative intervensjoner i offentlige skoler, rådhus og det offentlige rom i byen. Opprinnelsen til Sisters Hopes kunstneriske praksis er den unike fremføringsmetoden - The Sisters Performance Method - Sensuous Learning. Denne metoden er forankret i utforskningen av det som Sisters Hope kaller «The Poetic Self». Det poetiske selvet skal ikke forstås som noe fiktivt eller en karakter. Det er det indre iboende poetiske potensialet som bor i alle mennesker og som Sisters Hope inviterer deltakerne til å utfolde seg og utforske i de oppslukende og sanselige universene de skaper. De introduserer et nytt kunstnerisk paradigme, Inhabitation, der de argumenterer for at for å bevege oss inn i en mer bærekraftig fremtid, må vi stimulere til en dyp forståelse og følelse av sammenhengen i alt. Dette kan skje når vi ikke bare besøker, men i stedet bor mer permanent i det sanselige og poetiske vesenet.


Anna Thu Scmidt

Dansekunstner

Miniverksted: Sted og kropp (Lademoparken)

Anna Thu Scmidt

(født 1989 i Tyskland) er en dansekunstner med fokus på danseimprovisasjon, tverrfaglige prosjekter, stedsspesifikt arbeid og integrert dans. Hennes arbeid er inspirert av kulturer og naturmiljøer hun lever i og sammenhengen og kommunikasjonen mellom mennesker. Temaer som inkludering og tilgjengelighet står sentralt i hennes kunstneriske arbeid. Hennes interesse for danseforhold til annen kunst fører til internasjonalt samarbeid og forskning på sammenfletting av danse- og installasjonskunst.

https://www.annathuschmidt.com

Foto: Juliane Schütz

MINIVERKSTED: STED OG KROPP (LADEMOPARKEN) 

I denne workshopen henter vi inspirasjon fra omgivelsene og utforsker Lademoparken. Gjennom en leken tilnærming til danseimprovisasjon forbinder vi oss med elementene som er tilstede i rommet og omsetter stedet til kroppsbevegelser. Vi starter med kollektive improvisasjonsoppgaver på stedet før vi går inn i en individuell kreativ prosess mot et stedsspesifikt bevegelsesbasert arbeid.


3. november

Vi er inne hele dagen på Rosendal Teater. Deltakere får dobbel sandwich hos oss i lunchen (vegetar/skinke). Om noen har allergier; si fra til nannaprosjekt@gmail.com

Om noen ønsker mat/snacks utover dette må dere ta med selv.

Program:

Torsdag 3.11, i SAL 1 på Rosendal Teater hele dagen. 

09.30 – 10.00 Registrering Kaffe/Te  

10.00 Oppsummering av dag 1, program for dagen

10.15 – 11.30 MATERIALITET                                                                                                            Lise Hovik, Materialiteter som aktive agenter i stedsspesifikk scenekunst

Frank Ekeberg Tid, Rom og sted med lyd som materiale

Lisa Størseth Pettersen, ‘Luftslott’ En performativ hendelse og inskripsjon i fjell -  Stokksund Trygdepensjonat. Presentasjon av eget arbeid med relasjon til spørsmål rundt sted og materiale. 

11.00 Samtale: Sted og materialitet – hva er det? Et steds materialitet? Estetiske prosesser i møte med stedet. Materialitet og tverrfaglighet. 

11.30 Pause

11.45 – 13.00 MOTIVASJON                                                                                                               Heli Altonen - Skogbading og historiefortelling: Å gjenopprette forbindelse med sanselig nærvær og fortellinger til skogen og dens innbyggere

Sisters Hope - Intervention og site spesific 

Anna Thu Schmidt - Mot mer tilgjengelighet og synlighet i dansekunsten

12.30 Samtale: Sted og motivasjon - hvorfor gjør vi det vi gjør? Hvordan jobbe med motivasjon og sted?   

13.00 Lunsj

13.45 – 16.00 Hovedsamtale: Er dette stedsspesifikk scenekunst? Den stedsspesifikke scenekunsten og fremtida. Det politiske i den stedsspesifikke scenekunsten. 


Velkommen til to dager med kreativitet, faglig påfyll og menneskemøter!

Fagprogrammet er støttet av:

Rosendal Teater, Institutt for kunst- og medievitenskap NTNU, Trondheim Kommune, Trøndelag Fylkeskommune og Norsk Kulturråd. Også takk til DansiT og BABEL for lån av lokale.

Propellen Teater - et leve eller ikke leve

Propellen er en medlemsorganisasjon som arbeider for å fremme og skape ny, norsk scenekunst. Vi arrangerer verksteder, seminarer og produserer forestillinger, og våre medlemmer er dramatikere, skuespillere, regissører, produsenter, teatervitere og andre teaterarbeidere.

Propellen har drevet sin virksomhet i over 10 år uten støtte til drift fra kommunen. Slik vil det dessverre bli de neste tre år også hvis ikke det blir endret på politisk hold.

Slik står det i Kommunedirektørens forslag til handlings- og økonomiplan 2023-2026:

"Propellen teater er en nettverks- og kompetanseorganisasjon for scenekunstmiljøet i Trondheim og Trøndelag, og holder til i en av paviljongene på Bispehaugen skole. Der disponerer de tre produksjonsrom som benyttes av det frie scenekunstmiljøet.

Disse miljøene krever alle en administrativ ressurs som håndterer dialog med huseier, tilskuddssøknader og prosjektplanlegging på vegne av fellesskapet, informasjon/kommunikasjon eksternt og internt, økonomi med mer.

Dette har hittil i hovedtrekk blitt løst gjennom frivillig innsats av kunstnerne selv. Dette medfører at de får mindre tid til eget kunstnerisk virke, som igjen påvirker deres egen inntekt. Kommunedirektøren er bekymret for holdbarheten i slike modeller fordi de fører til stor slitasje på enkeltpersoner. Det er også en fare for at organisasjonen svekkes. Kommunedirektøren er orientert om behovene fra de nevnte organisasjonene, men har ikke funnet mulighet til å prioritere disse i forslag til

handlings- og økonomiplan 2023-2026."


——

Propellen Teater risikerer å måtte legge ned driften på Bispehaugen skole, der basen er i et av de gamle trebygningene. Propellen Teater har dokumentert gjennom tall og statistikk hvor viktig driften er for scenekunstmiljøet i Trondheim og omeng. Også den pågående treårige forskningen på stedsspesifikt teater viser det samme. Konsekvensene av Trondheim Kommunes handlings- og økonomiplan 2023-2026, som altså ikke prioriterer tilskudd til drift av Propellen Teater, kan mest sannsynlig bety kroken på døren for driften.

Illustrasjonsfoto: Willi Dorner

Vi samler nå inn underskrifter, som vi kan ta med oss i møtet med politikere.

Hjelp oss å bevare Propellen Teater, signer oppropet:

https://www.opprop.net/propellen_teater-et_leveeller_ikke_leve

Meld deg på skrivekurs med Sissel Lie og Berit Rusten

Kjære Propeller! 

Vi har fortsatt ledige plasser på skrivekurset med Sissel Lie og Berit Rusten på Sosiologisk poliklinikk, Kjøpmannsgata 10, Trondheim fredag 30.september kl. 18 - 21 og 1.oktober kl. 11 - 15. Gratis! Påmelding til propellenteater@gmail.com innen torsdag 29.09. (Først til mølla!)

 

SISSEL LIE er forfatter, dramatiker, oversetter og professor emeritus ved Institutt for moderne fremmedspråk ved NTNU. I 2012 ga hun ut boka Slipp ordene løs! Skriveprosess og fagtekster. En strålende inspirasjonsbok og en verktøykasse for å få fart på ordene.

BERIT RUSTEN er scenekunstner i Panter Tanter Produksjoner, har en master i faglitterær skriving og er redaktør for Propellen Teaters Fanzine. Hun har brennhet tro på at skriveverkstedet vil avstedkomme tekster som vil løfte Fanzineutgivelsen 2022 flere hakk.

På kurset vil du få inspirasjon og verktøy til å skrive om eget og andres arbeid med spesielt fokus på det stedsspesifikt arbeid! Les mer på https://www.facebook.com/events/555932066175869

Vi skal også i år gi ut fanzine i forbindelse med tematikken!          

                                                         

Her kan dere lese fjorårets fanzine: https://www.propellenteater.no/new-page

Deadline for å levere bidrag til fanzina er 15.november! Er du interessert? Følg med på vår Facebookside eller ta kontakt! Sett også av 2. og 3. november for Propellens Fagdag om stedsspesifikk scenekunst, med tverrfaglig fokus, verksted, samtaler og mingling på Rosendal Teater! Propellen Teaters Fagdager 2022 - Norsk (rosendalteater.no) Påmelding åpner i neste uke. 


Det er bare å ta kontakt om det er noe dere lurer på! Håper å se dere på skrivekurs! 

Det ligger an til en inspirerende, gøy opplevelse med masse faglig påfyll.                                              

Påfyll av kaffe og te blir det og! 


Spørsmål? Kontakt produsent Nanna nannaprosjekt@gmail.com


Hilsen Propellen 

Propellen Teater - Stedsspesifikt utforskningsprosjekt 2021 - 2023


Troverdighet foran kamera med. Line Verndal

Søknadsfrist 25. sep

Dato 27. okt – 28. okt

Pris1500/1350 kr

Tid. 10:00-16:00


OM WORKSHOP

I samarbeid med Norsk Skuespillersenter, tilbyr vi skuespillere i Midt-Norge et kurs for de som ønsker erfaring med jobbing foran kamera. Sammen med Line Verndal og en filmfotograf, får du trent deg på filmskuespilleri – på hva det vil si å være troverdig.

Nå produseres det TV-serier som aldri før og behovet for skuespillere som behersker dette formatet er stort. Foran et kamera kreves det tilstedeværelse og troverdighet. Et nærbilde avslører alle former for spill. Hva vil det si å være ekte? Hvordan kommer man dit?
Gjennom dialogscener to og to, som filmes og diskuteres i plenum, jobber vi oss i fellesskap fram til dette utrykket: Hva det vil si å være sann.

Dette kurset fokuserer på det å prestere foran kamera. En filmfotograf er tilstede på kurset og filmer arbeidet, som blir vist og analysert i plenum. Alle får tid til å spille foran kamera.

Forberedelse innen kursstart
Dialoger sendes ut til deltakere på forhånd.
Hver deltaker får tildelt en scenepartner. Det forventes at scenepartnerne møtes før kursstart og øver på utdelt scene. Dette kan også foregå digitalt.
Alle må være tekstfri ved kursstart.

INSTRUKTØR

Line Verndal har årelang erfaring som skuespiller, regissør og pedagog.
Hun er utdannet ved KHiO, og har jobbet på Oslo Nye Teater, Rogaland Teater, Den Nationale Scene Det Norske Teatret, Riksteatret, Hålogaland Teater og Dizzie Showteater. Hun har spilt store roller i TV-serier som Brigaden, Himmelblå, Aber/Bergen, Nissene på låven og Hjem til jul. Hun er aktuell med filmen Jenteur og den svenske filmen Takk for sist – begge kommer ut høsten 22.
Line har vært nominert nominert til Gullruten tre ganger, Kanonprisen og vunnet Amanda for beste hovedrolle med filmen Limbo.
Line underviser i skuespillerteknikk ved Høyskolen Kristiania og NSKI, og lager podkasten Line snakker med noen, der hun har intervjuet utallige skuespillere om deres teknikker.

DELTAKERKRITERIER

Åpent for profesjonelle skuespillere, dvs. med godkjent treårig utdanning på høyskolenivå i utøvende skuespillerkunst, eller tilsvarende profesjonell skuespillererfaring.

STED

Nonnegata 19, 7014 Trondheim


I krysningspunktet for det stedsspesifikke - Hva er stedsspesifikk scenekunst?

Program Propellen Teaters fagdag: 

Tirsdag 12.oktober 2021 kl.09.30 – 16.00, Rosendal Teater 

09.30 Dørene åpner! Møt opp tidlig for kaffe, te og registrering. Mingling.  

10.00 Velkommen! 

10.15 -11.25 DIFFERENT TAKES ON SITE (In English) 

Jacob Jessen, instituttleder og professor ved NTNU - Kunstakademiet i Trondheim. Towards context specificity - An Introduction to Place and context                                                                       

Claire deWangen, artistic leader deWangenproduksjoner, Oslo, Site Immersive Perfomance                                                                                        

Harun Morrison, artist and writer based on the inland waterways in the UK, «Witness» is part of an ongoing series of works exploring re-enactment, memories and group dynamics

11.00 – 11.25 TALK: Different takes on Site – what is site? 

11.25 – 11.40 KORT PAUSE TE/KAFFE

11.40 – 12.55 ARBEIDSPROSSESSEN

Kristina Junttila, performancekunstner og førsteamanuensis i scenekunst ved UiT, Norges arktiske universitet. Å jobbe mellom institusjonen, det personlige og det performative med å skape forestillinger på gamlehjem for et utenforstående publikum.

Lene Helland Rønningen, førsteamanuensis i drama og teater ved NTNU og kunstnerisk leder/regissør og Aimee Kaspersen, høgskole- og universitetslektor ved DMMH og NTNU, regissør, leder i Propellen Teater. Møte med et steds sjel? Utviklingen av forestillingen «De utsendte» i Museumsparken 

Bella da Silva Buxbom, kunstner med MA fra Kunstakademiet i Trondheim. ACT UP! Make or Break the Social Space. En presentasjon av verk og metode.

12.20 - 12.55 SAMTALE: Hvordan jobber man rent praktisk med et sted og hvorfor?                     

Moderator: Siri Schnell Juvik  

12.55 – 13.45 LUNSJ 

13.45 – 14.45 SAMHANDLING MED PUBLIKUM OG STED                                                            

Ingvild R. Grande, kunstnerisk leder for scenekunstkompaniet «Sir Grand Lear» og universitetslektor og scenograf ved NTNU Drama og Teater; om sted og tematikk i «Skal Vi Grille?» 

Roar Tromsdal, Dosent emeritus i drama og teater Nord universitet og forfatter. Innlegg fra sitt arbeide med lokalmiljøets motivasjon for å delta i stedsspesifikt teater med utgangspunkt i sin artikkel: «Spelet om Heilag Olav – en perpetuum mobile? Røtter, ritualer, respekt.»

Barbro Rønning dosent i dramaturgi NTNU drama og teater og scenekunster/Betty Nilsen scenograf og produsent. Møtet mellom sted og fortellinger i prosjektet «Naboland». 

14.20 – 14.45 SAMTALE: Deltakelse, samskaping og etiske blindsoner,  Moderator: Azra Halilovic 

14.45 – 15.00 KORT PAUSE KAFFE/TE                                                                                                                       

15.00 Samtale og avrunding med alle involverte/Conversation and closing with all involved. In Norwegian and English. Mulighet for spørsmål og kommentarer på det som har blitt sagt så langt. Verkstedssamtale om stedsspesifikke muligheter og idèdeling rundt hva som kan skje i krysningspunktet for det stedsspesifikke./ Conversation and closing with all the involved. Questions and comments. Talkative workshop on site spesific possibilities and what can happen at the intersection of site spesific. 

Fagdagen arrangeres i samarbeid med NTNU, Nord universitet og Rosendal Teater. Arrangemente støttes av Norsk kulturråd, Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune.


INNLEGGSHOLDERE

Jacob Jessen arbeider innenfor det visuelle kunstfeltet, primært med installasjon og tidsbaserte medier. I en praksis informert av kontekst, eksperimenterer han med de transformative egenskapene til materielle og romlige faktorer i det offentlige rom, så vel som på institusjonelle arenaer. Dermed brukes spesifikke steder, forhold, historier og eller materialer som selve materialet i den estetiske produksjonen. 

Jacob Jessen er instituttleder og professor ved Kunstakademiet I Trondheim, NTNU. Med institusjonen som både materiale og endemål, arbeider han nå med å utvikle kunstnerisk utdanning og offentliggjøring – ‘going public’ som estetisk bro til samtidens samfunnsutfordringer. I løpet av det siste tiåret var Jessen involvert i utviklingen av den kontekstspesifikke, kunstnerdrevne scenen i Skandinavia. Som kunstner og kurator har han siden 2010 vært engasjert i kunstneriske og kuratoriske plattformer som blant annet TOVES og OENgroup, og utforsket samtidens formater for kunstnerisk utstilling og produksjon.                                                                              https://www.jacobjessen.net/                                                                                                https://www.kit.ntnu.no/


Claire de Wangen / deWangen-produksjoner fokuserer på det man kan kalle site immersive performance og stedsspesifisitet, og har vært en pionér for denne formen i Norge. Selve stedet er som oftest utgangspunktet, og danner grunnlaget for universet, karakterene og hendelsen. Hver forestilling søker etter nye innfallsvinkler og særegen dynamikk mellom sted, fiksjon og publikum, mellom teater og tilskuer. deWangen-produksjoner ledes av Claire de Wangen (regi, manus, prod) og Morten Bendiksen (visuelt, teknisk og prod) og tilvirker forestillinger i tett samarbeid med øvrige medvirkende kunstnere; i ulik sammensetning fra prosjekt til prosjekt.                https://www.dewangen.com/


Harun Morrison is an artist and writer based on the inland waterways in the UK. He is the 20/21 recipient of the Wheatley Fine Art Fellowship, hosted by Birmingham School of Art, Birmingham City University and Eastside Projects. His forthcoming novel, The Escape Artist will be published by Book Works in 2022. Since 2006, Harun has collaborated with Helen Walker as part of the collective practice They Are Here. Harun is currently resident at Delfina Foundation & Horniman Museum and apap – advancing performing arts project, an international network of 11 cultural organisations from all over Europe. He is also a trustee of the Black Cultural Archive (est. 1981). @harunishere 

 

Witness (2009 - ongoing) is part of an ongoing series of works exploring re-enactment, memory in relation to digital video and group dynamics. It can be seen as a choreographic version of ‘Broken Telephones’.  The work usually involves us devising a site-responsive set of movements for up to five members of the public, this is then video-recorded. Five members of the public are then invited to watch the recording. They have to re-enact the video live. The re-enactment is recorded – a new group is invited to watch and re-enact and so on. Usually up to 7 re-enactments are made per day. At the end of a day, the videos are shown back to back to participants and other audience or later distributed online. 

http://www.theyarehere.net/


Kristina Junttila er performancekunstner og førsteamanuensis i scenekunst ved UiT, Norges arktiske universitet. Kristina samarbeider tverrkunstnerisk i Norge og Finland, er i kunstnerisk ledelse av Ferske Scener og Snakk for deg sjøl i Tromsø. Hun konstruerer hendelser og visninger hvor ulike former for medskapende aktivitet kan oppstå, i lokaler fra frisørsalonger, eldrehjem, seminarrom til mer konvensjonelle scenerom og gallerier. Stedet, konteksten eller publikum er ofte utgangspunktet for prosessen.  Hun er interessert i å utforske scenekunst som et sted for samfunnsdeltagelse og utvide hvilke former ei forestilling kan ta. Tema for Kristinas kunstneriske praksis kretser omkring forholdet mellom eksisterende strukturer og det personlige. I hvilken grad påvirkes livene våre av omgivelser, regulativer og institusjoner? Hvem har frihet, ansvar eller makt? 

http://www.kristinajunttila.com 


Aimee V. S. Kaspersen og Lene Helland Rønningen står for ide, konsept og regi for forestillingen «De utsendte» som var et stedsspesifikk prosjekt som ble gjennomført i Museumsparken under Olavsfest sommeren 2021. Duoen er begge tilknyttet Propellen Teater, og jobber som regissører i det frie feltet. Aimée V. S. Kaspersen produserer egne forestillinger, og jobber som frilans sceneinstruktør. Hun har holdt en rekke med kurs og verksteder for ulike målgrupper, og er daglig leder i Propellen Teater. Hun arbeider også som høgskolelektor i drama ved DMMH. Lene Helland Rønningen er kunstnerisk leder i Fabularium Produksjoner, som produserer scenekunst for barn og unge. I høst er hun aktuell med forestillingen «Fyrsten» for barn fra 10 til 12 år. Hun er også førsteamanuensis i drama og teater ved NTNU.

Bella da Silva Buxbom er en dansk-portugisisk kunstner med fast base i Trondheim. Hun har en Mastergrad fra Kunstakademiet i Trondheim og jobber særlig med installasjoner og sosiale interaksjoner. Hun er interessert i kunstens potensiale til å utfordre atferd i offentlige rom. Arbeidet hennes involverer ofte samarbeid og en eksperimentell tilnærming til materialer i kunstverk som har en midlertidig varighet. www.bellabuxbom.com


Ingvild R. Grande, utdannet scenograf ved Den Danske Scenekunstskole i København, partner og kunstnerisk leder for scenekunstkompaniet Sir Grand Lear NO, frilans scenograf og ansatt som scenograf ved Drama på NTNU.

Har jobbet på Den Nationale Scene, Trøndelag Teater, Odense Teater, Det Kongelige Teater, m.fl og de siste årene spesialisert seg på scenekunstproduksjon med humanistisk agenda gjennom tallrike prosjekter i Sir Grand Lear´s regi. Prosjektene gjennomføres som oftest i det offentlige rom, og balanserer mellom det folkelige og det eksperimentelle, i både form og innhold.  Som f.eks. i «Skal Vi Grille?» , kompaniets seneste produksjon, hvor inviteres publikum til en litt annerledes grillfest – ute på en strand, for å begrave den allersiste pølsen. Ever. Med ulike romlige strategier undersøker vi måter å nedbryte skillet mellom scene og sal og forkorte publikums vei til hengivelse til fiksjonen. 

http://www.sirgrandlear.com/

Roar Tromsdal er dosent emeritus i drama og teater ved Nord universitet. Han har lang arbeidserfaring fra kulturfeltet som teaterkonsulent og fylkeskultursjef i Nord-Trøndelag, redaksjonssjef i NRK Fjernsynsteatret, direktør ved Stiklestad Nasjonale Kultursenter og daglig leder for Norsk Revyfaglig Senter. Han har også lang erfaring som teaterregissør, og som skribent innenfor både fiksjon og sakprosa. 

Tromsdal har skrevet bøkene «Eg skal hjelpe med mitt, så langt eg kan»: Profesjonell dugnad gjennom 60 år – Olsokspelet på Stiklestad / Olav Haraldsson. Kongens reise (sammen med Stenvik, Lars Fredrik; Askim, Jens Petter; Storsul, Stein) / «Kennedy er skutt!» og seksten andre oppvekstfortellinger / Ambisiøse Amatører – Sparbu teaterlag 100 ÅR 1922–2022


Barbro Rønning og Betty Nilsen møttes i felles interesse for stedspesifikk scenekunst og utviklet prosjektet Naboland. Barbro er dosent i dramaturgi og scenekunstner med erfaring fra flere stedsspesfikke scenekunstprosjekter. I Naboland er hun prosjektleder og har ansvar for dramaturgi og regi. Betty har en master i drama og teater fra NTNU og har en ulike former for scenekunsterfaring. I Naboland er hun produsent og økoscenograf.  

www.naboland.no










Oktoberhilsen

Kjære Propeller og lesere.

Her kommer en oppdatering fra oss. Det er mye som skjer i høst og vi håper at det er noe for enhver.

TRONDHEIM FRINGE FESTIVAL er en nyoppstartet festival for kultur og scenekunst som samler byens mange frigrupper og kulturaktører. Trondheim Fringe Festival er en åpen arena som dyrker den frie scenekunsten og byens uavhengige kunstnere.

Mellom 4. og 10. oktober fylles byen med 120 arrangementer fordelt på 9 scener over hele Trondheim — det blir stand-up, impro, monologforestillinger, konserter, konsertkåserier, performance-forestillinger, scenekunstopplevelser og mye mer! På programmet finner vi også propeller som Katja Brita Lindeberg, Ragnhild Risnes og Kristin Lundemo Overøye (Dronning Decibel), Christine Aspenberg, Mari Krysinska Moe og Alesandra Felli (Bizarra Produksjoner), Jaap den Hertog (Teater Fusentast) og Anna Berentina Røe (Tvizaeri).

Se hele programmet her: https://www.trondheimfringe.no/program

FAGPROGRAM OKTOBER:

Propellen Teaters fokusdag 2021: I krysningspunktet for det stedsspesifikke - hva er stedsspesifikk scenekunst?

Tirsdag 12.oktober kl. 09.30 – 16.00 Rosendal Teater, Innherredsveien 73, 7043 Trondheim

Stedsspesifikk scenekunst har røtter både i den visuelle kunsten og avantgarde-teatret og kan også knyttes til andre teatertradisjoner som historiske spel, gateteater og rituelle performative praksiser. Det er en form som er knyttet til den visuelle og deltakende opplevelsen av et sted. Den har en unik måte å virke på i det offentlige rom og den gir nye muligheter i å nå sitt publikum. Begrepet brukes av mange og forstås på ulike måter. Vi ønsker å samle perspektiver på det stedsspesifikke i en fagdag for alle som har dette som interesseområde.

I samarbeid med Rosendal Teater, NTNU Drama og Teater, NTNU Kunstakademiet og Nord universitet – teaterproduksjon og skuespillerfag inviterer Propellen Teater det profesjonelle scenekunst – og kunstfeltet, studenter og andre interesserte til fokusdag. Det blir innlegg av mange bidragsytere; Claire deWangen, Ingvild Grande, Roar Tromsdal, Barbro Rønning og Betty Nilsen, Jacob Jessen, Lene Helland Rønningen og Aimée Kaspersen, Harun Morrisson og Kristina Junttila. Velkommen til en dag for dialog, innputt og nye perspektiver som også inneholder mingling og muligheter for lunsjservering.

Det er fire bolker hvorav to av de vil foregå på engelsk.

Les mer på Rosendal Teaters programsider: https://rosendalteater.no/program/stedsspesifikk-scenekunst

Det er lagt ut noen gratisbilletter for de som er først til mølla, deretter vil det være mulig å kjøpe billett. Lunch er inkludert: https://propellenteater.hoopla.no/sales/stedsspesifikk 

Fagprogrammet er initiert av Propellen Teater som en del av satsningen: stedsspesifikk scenekunst (2021-2023), og arrangeres i samarbeid med NTNU, Nord universitet og Rosendal Teater. Fagprogrammet er støttet av Norsk kulturråd, Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune

FAGPROGRAM NOVEMER:

Penga eller livet – et fagprogram om å forvalte ressurser og skape en bærekraftig kunstnerkarriere

Skuespiller- og danseralliansen (SKUDA) arrangerer i samarbeid med DansiT og Propellen Teater et fem dagers fagprogram i Trondheim med fokus på de økonomisk administrative egenskapene man trenger for å drifte sitt eget sceniske kunstnerskap.

Fra utdanningsintuisjonene lærte vi mye om å lage kunst, men lite om hvordan vi drifter kunstnerskapet vårt eller hvordan skape en bærekraftig modell for kunsten vår. Vi kunstnere er små bedrifter som står ansvarlige for at vi skal få jobbe med kunsten som vi brenner så sterkt for, men hvordan kan vi balansere penga og livet?
Hvis du har lyst til å forenkle hverdagen din betraktelig, bør du melde deg på deler av eller hele dette fagseminaret!

1. & 2. nov: Introduksjonskurs til Excel, budsjett og prosjektfinansiering.
Påmelding: 28.10

3. nov: Aksjeselskap, Enkeltpersonforetak eller DA? - en oppklaring av organisasjonsformer, regnskapsføring, samarbeid og hvordan ta betalt.
Påmelding: 02.11

4. nov: Hva kan vi lære fra hverandre og kolleger i andre bransjer, - et foredragsmaraton med tips og triks om hvordan man kan drifte visjonene sine.
Påmelding: 01.11

5. nov: Arbeid og – resursmarkedet. Vi inviterer ulike tilskuddsinstanser til å snakke om mulighetsrommene i bransjen.
Påmelding: 01.11

I tillegg til dette poetiske og tungvektige faginnholdet sniker vi inn både morgentrening og sosialhenging slik at vi kan bli enda bedre kjent med alle kolleger i bransjen.


Vi gleder oss!

Fagprogrammet er initiert av Skuespiller- og danseralliansen som en del av den faglige satsingen; Kompetanseprosjektet 2021 utformet etter SKUDAs plan for kompetanseutvikling. Prosjektet består av et mentoringprogram med fem tilhørende nasjonale faglige arrangementer. Les mer om Kompetanseprosjektet 2021 her https://skuda.no/mentoringprogrammet under tittelen «Mentoringprogram for kunstnere i Skuespiller- og danseralliansen». Fagprogrammet er støttet av BIO midler fra Trøndelag fylkeskommune.

4 skuespillere søkes

Propellen Teater utforsker stedsspesifikk scenekunst. I år inviteres scenekunstnere til å arbeide med verksteder og mindre produksjoner som resulterer i unike opplevelser på utvalgte steder langs pilgrimsløypa, under Olavsfest i sommer!

Gml_Museumsparken.jpg

Foto av Museumsparken: L.E. Hovdes forlag

Et av disse prosjektene, med arbeidstittelen «De utsendte», søker nå fire skuespillere til vårt arbeid med og i Museumsparken i sommer. Vår performance tar utgangspunkt i stedet. For oss er dette parken der Cicci Klein pleide å leke. Det var parken rett ved der hun bodde. Cissi Klein var Trondheims yngste offer for Holocaust. Bare 13 år gammel ble den jødiske jenta arrestert på Kalvskinnet skole 8. oktober i 1942. Gjennom vår performance ønsker vi å aktualisere denne viktige historien gjennom å la den komme i dialog med fortellinger fra andre tider, også fra vår egen samtid. Vi ønsker å fortelle historier om de utsendte, historien om alle de barna som er like norske som alle andre, men som har blitt sendt ut, vekk, bort - eller “hjem” til ulike tider. Vi ønsker å lage et verk der de glemte barna, de som ikke lenger kan leke i parken, blir synlige igjen. 

Prøveperioden er satt til søndag 25.juli- fredag 30.juli, med premiere og spilleperiode satt til 31. juli, 2.  og 3. august, med to visninger per dag. Oppdraget er honorert med kr 15 000 totalt. Endelig honorar oppjusteres dersom budsjettet kan oppjusteres på grunn av friske midler. 

Vi ønsker skuespillere som er genuint interessert i å forske i stedsspesifikke uttrykk, og som brenner for å gi de utsendte barna en stemme, gjennom arbeid med kilder fra fortid og samtid. Oppgi gjerne spesifikke kvalifikasjoner knyttet til for eksempel sang/- instrumentferdigheter, fysisk teater, arbeid med kor, utvikling av poetisk tekst, arbeid med dokumentarisk eller politisk teater e.l

Prosjektet regisseres av Lene Helland Rønningen og Aimee Kaspersen, og det vil også delta 24 barn og ungdom, som deltar på Teater Z sin sommerskole i teater. 

Fyll ut dette skjemaet. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdbapD4yTPc1bGIJVK-l0rXzwpQTwzQMUptYpOHxsGZXDn80A/viewform?usp=pp_url

I tillegg sender du oss din CV, samt evt. showreel eller annen videodokumentasjon fra tidligere arbeid. Dette sendes til propellenteater@gmail.com

Søknadsfrist 11.juni 2021

Unknown-2.png
Unknown-7.jpeg
logo-kompakt.png

Verksted med Claire De Wangen

stedsspesifikt banner (1).png

Foto: Morten Bendiksen

Hvordan kan du la deg inspirere av et sted, for å utvikle et uttrykk som kan kommunisere med et publikum? Har stedet noen iboende visuelle eller sensoriske kvaliteter som du kan bruke i ditt arbeid? Bli med på verksted med Claire de Wangen i Trondheim!

Som en del av Propellen Teaters utforskning av stedsspesifikk scenekunst og samarbeid med Olavsfest 2021 og Norsk skuespillersenter, får du nå en unik mulighet til å få aktivt innblikk og erfaring med arbeidet til en av landets ledende kunstnere innenfor stedsspesifikt teater, Claire de Wangen.

Deltakerne vil sammen med de Wangen utforske pilgrimsløypa mellom Ila Kirke og Nidarosdomen, og gjennom ulike steds- og situasjonsspesifikke strategier får deltakerne utforske stedets potensiale i møte med scenekunsten.

Verkstedet starter 28. juli under festivalen Olavsfestdagene i Trondheim, og varer i tre dager før det den 31. juli avsluttes med arbeidsvisninger etterfulgt av åpne samtaler for alle interesserte om prosessen og inntrykk fra publikum. Det vil bli fulle kursdager, og muligens også noe kveldsjobbing.

INSTRUKTØR:
Claire de Wangen / deWangen-produksjoner fokuserer på det man kan kalle site immersive performance og stedsspesifisitet, og har vært en pionér for denne formen i Norge.

Selve stedet er som oftest utgangspunktet, og danner grunnlaget for universet, karakterene og hendelsen. Hver forestilling søker etter nye innfallsvinkler og særegen dynamikk mellom sted, fiksjon og publikum, mellom teater og tilskuer.

deWangen-produksjoner ledes av Claire de Wangen (regi, manus, prod) og Morten Bendiksen (visuelt, teknisk og prod) og tilvirker forestillinger i tett samarbeid med øvrige medvirkende kunstnere; i ulik sammensetning fra prosjekt til prosjekt.

Mer informasjon: www.dewangen.com

DELTAKERKRITERIER
Åpent for profesjonelle deltakere, dvs. med godkjent treårig utdanning på høyskolenivå, eller tilsvarende profesjonell erfaring, med følgende bakgrunn:
Skuespillere/utøvere/scenekunstnere. Kurset er også åpent for Propellen Teaters ordinære medlemmer.

REISESTØTTE:
For skuespillere er det mulig å søke støtte fra Norsk skuespillersenter:

"Vi har som mål å være et kompetansesenter for skuespillere over hele landet, og Norge er et langstrakt land. Derfor kan du søke oss om reisestøtte dersom du har fått plass på et av våre kurs/arrangement og du bor langt unna stedet der det gjennomføres."

Les mer her: https://skuespillersenter.no/reisestotte/

SØK PLASS:
10 deltakerplasser!

Søkere bes formulere et kort motivasjonsbrev og presentasjon av seg selv, samt legge ved CV innen 8. juni.

Motivasjonsbrev og CV sendes til propellenteater@gmail.com.

Pris: 500/750 ,-
(Rabatt for medlemmer av Propellen)

Vi følger gjeldende smittevern, og verkstedet foregår i høy grad utendørs.

Samarbeidspartnere:

logo-kompakt.png
Unknown.png
Unknown-8.png
Unknown-7.jpeg