I krysningspunktet for det stedsspesifikke - Hva er stedsspesifikk scenekunst?

Program Propellen Teaters fagdag: 

Tirsdag 12.oktober 2021 kl.09.30 – 16.00, Rosendal Teater 

09.30 Dørene åpner! Møt opp tidlig for kaffe, te og registrering. Mingling.  

10.00 Velkommen! 

10.15 -11.25 DIFFERENT TAKES ON SITE (In English) 

Jacob Jessen, instituttleder og professor ved NTNU - Kunstakademiet i Trondheim. Towards context specificity - An Introduction to Place and context                                                                       

Claire deWangen, artistic leader deWangenproduksjoner, Oslo, Site Immersive Perfomance                                                                                        

Harun Morrison, artist and writer based on the inland waterways in the UK, «Witness» is part of an ongoing series of works exploring re-enactment, memories and group dynamics

11.00 – 11.25 TALK: Different takes on Site – what is site? 

11.25 – 11.40 KORT PAUSE TE/KAFFE

11.40 – 12.55 ARBEIDSPROSSESSEN

Kristina Junttila, performancekunstner og førsteamanuensis i scenekunst ved UiT, Norges arktiske universitet. Å jobbe mellom institusjonen, det personlige og det performative med å skape forestillinger på gamlehjem for et utenforstående publikum.

Lene Helland Rønningen, førsteamanuensis i drama og teater ved NTNU og kunstnerisk leder/regissør og Aimee Kaspersen, høgskole- og universitetslektor ved DMMH og NTNU, regissør, leder i Propellen Teater. Møte med et steds sjel? Utviklingen av forestillingen «De utsendte» i Museumsparken 

Bella da Silva Buxbom, kunstner med MA fra Kunstakademiet i Trondheim. ACT UP! Make or Break the Social Space. En presentasjon av verk og metode.

12.20 - 12.55 SAMTALE: Hvordan jobber man rent praktisk med et sted og hvorfor?                     

Moderator: Siri Schnell Juvik  

12.55 – 13.45 LUNSJ 

13.45 – 14.45 SAMHANDLING MED PUBLIKUM OG STED                                                            

Ingvild R. Grande, kunstnerisk leder for scenekunstkompaniet «Sir Grand Lear» og universitetslektor og scenograf ved NTNU Drama og Teater; om sted og tematikk i «Skal Vi Grille?» 

Roar Tromsdal, Dosent emeritus i drama og teater Nord universitet og forfatter. Innlegg fra sitt arbeide med lokalmiljøets motivasjon for å delta i stedsspesifikt teater med utgangspunkt i sin artikkel: «Spelet om Heilag Olav – en perpetuum mobile? Røtter, ritualer, respekt.»

Barbro Rønning dosent i dramaturgi NTNU drama og teater og scenekunster/Betty Nilsen scenograf og produsent. Møtet mellom sted og fortellinger i prosjektet «Naboland». 

14.20 – 14.45 SAMTALE: Deltakelse, samskaping og etiske blindsoner,  Moderator: Azra Halilovic 

14.45 – 15.00 KORT PAUSE KAFFE/TE                                                                                                                       

15.00 Samtale og avrunding med alle involverte/Conversation and closing with all involved. In Norwegian and English. Mulighet for spørsmål og kommentarer på det som har blitt sagt så langt. Verkstedssamtale om stedsspesifikke muligheter og idèdeling rundt hva som kan skje i krysningspunktet for det stedsspesifikke./ Conversation and closing with all the involved. Questions and comments. Talkative workshop on site spesific possibilities and what can happen at the intersection of site spesific. 

Fagdagen arrangeres i samarbeid med NTNU, Nord universitet og Rosendal Teater. Arrangemente støttes av Norsk kulturråd, Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune.


INNLEGGSHOLDERE

Jacob Jessen arbeider innenfor det visuelle kunstfeltet, primært med installasjon og tidsbaserte medier. I en praksis informert av kontekst, eksperimenterer han med de transformative egenskapene til materielle og romlige faktorer i det offentlige rom, så vel som på institusjonelle arenaer. Dermed brukes spesifikke steder, forhold, historier og eller materialer som selve materialet i den estetiske produksjonen. 

Jacob Jessen er instituttleder og professor ved Kunstakademiet I Trondheim, NTNU. Med institusjonen som både materiale og endemål, arbeider han nå med å utvikle kunstnerisk utdanning og offentliggjøring – ‘going public’ som estetisk bro til samtidens samfunnsutfordringer. I løpet av det siste tiåret var Jessen involvert i utviklingen av den kontekstspesifikke, kunstnerdrevne scenen i Skandinavia. Som kunstner og kurator har han siden 2010 vært engasjert i kunstneriske og kuratoriske plattformer som blant annet TOVES og OENgroup, og utforsket samtidens formater for kunstnerisk utstilling og produksjon.                                                                              https://www.jacobjessen.net/                                                                                                https://www.kit.ntnu.no/


Claire de Wangen / deWangen-produksjoner fokuserer på det man kan kalle site immersive performance og stedsspesifisitet, og har vært en pionér for denne formen i Norge. Selve stedet er som oftest utgangspunktet, og danner grunnlaget for universet, karakterene og hendelsen. Hver forestilling søker etter nye innfallsvinkler og særegen dynamikk mellom sted, fiksjon og publikum, mellom teater og tilskuer. deWangen-produksjoner ledes av Claire de Wangen (regi, manus, prod) og Morten Bendiksen (visuelt, teknisk og prod) og tilvirker forestillinger i tett samarbeid med øvrige medvirkende kunstnere; i ulik sammensetning fra prosjekt til prosjekt.                https://www.dewangen.com/


Harun Morrison is an artist and writer based on the inland waterways in the UK. He is the 20/21 recipient of the Wheatley Fine Art Fellowship, hosted by Birmingham School of Art, Birmingham City University and Eastside Projects. His forthcoming novel, The Escape Artist will be published by Book Works in 2022. Since 2006, Harun has collaborated with Helen Walker as part of the collective practice They Are Here. Harun is currently resident at Delfina Foundation & Horniman Museum and apap – advancing performing arts project, an international network of 11 cultural organisations from all over Europe. He is also a trustee of the Black Cultural Archive (est. 1981). @harunishere 

 

Witness (2009 - ongoing) is part of an ongoing series of works exploring re-enactment, memory in relation to digital video and group dynamics. It can be seen as a choreographic version of ‘Broken Telephones’.  The work usually involves us devising a site-responsive set of movements for up to five members of the public, this is then video-recorded. Five members of the public are then invited to watch the recording. They have to re-enact the video live. The re-enactment is recorded – a new group is invited to watch and re-enact and so on. Usually up to 7 re-enactments are made per day. At the end of a day, the videos are shown back to back to participants and other audience or later distributed online. 

http://www.theyarehere.net/


Kristina Junttila er performancekunstner og førsteamanuensis i scenekunst ved UiT, Norges arktiske universitet. Kristina samarbeider tverrkunstnerisk i Norge og Finland, er i kunstnerisk ledelse av Ferske Scener og Snakk for deg sjøl i Tromsø. Hun konstruerer hendelser og visninger hvor ulike former for medskapende aktivitet kan oppstå, i lokaler fra frisørsalonger, eldrehjem, seminarrom til mer konvensjonelle scenerom og gallerier. Stedet, konteksten eller publikum er ofte utgangspunktet for prosessen.  Hun er interessert i å utforske scenekunst som et sted for samfunnsdeltagelse og utvide hvilke former ei forestilling kan ta. Tema for Kristinas kunstneriske praksis kretser omkring forholdet mellom eksisterende strukturer og det personlige. I hvilken grad påvirkes livene våre av omgivelser, regulativer og institusjoner? Hvem har frihet, ansvar eller makt? 

http://www.kristinajunttila.com 


Aimee V. S. Kaspersen og Lene Helland Rønningen står for ide, konsept og regi for forestillingen «De utsendte» som var et stedsspesifikk prosjekt som ble gjennomført i Museumsparken under Olavsfest sommeren 2021. Duoen er begge tilknyttet Propellen Teater, og jobber som regissører i det frie feltet. Aimée V. S. Kaspersen produserer egne forestillinger, og jobber som frilans sceneinstruktør. Hun har holdt en rekke med kurs og verksteder for ulike målgrupper, og er daglig leder i Propellen Teater. Hun arbeider også som høgskolelektor i drama ved DMMH. Lene Helland Rønningen er kunstnerisk leder i Fabularium Produksjoner, som produserer scenekunst for barn og unge. I høst er hun aktuell med forestillingen «Fyrsten» for barn fra 10 til 12 år. Hun er også førsteamanuensis i drama og teater ved NTNU.

Bella da Silva Buxbom er en dansk-portugisisk kunstner med fast base i Trondheim. Hun har en Mastergrad fra Kunstakademiet i Trondheim og jobber særlig med installasjoner og sosiale interaksjoner. Hun er interessert i kunstens potensiale til å utfordre atferd i offentlige rom. Arbeidet hennes involverer ofte samarbeid og en eksperimentell tilnærming til materialer i kunstverk som har en midlertidig varighet. www.bellabuxbom.com


Ingvild R. Grande, utdannet scenograf ved Den Danske Scenekunstskole i København, partner og kunstnerisk leder for scenekunstkompaniet Sir Grand Lear NO, frilans scenograf og ansatt som scenograf ved Drama på NTNU.

Har jobbet på Den Nationale Scene, Trøndelag Teater, Odense Teater, Det Kongelige Teater, m.fl og de siste årene spesialisert seg på scenekunstproduksjon med humanistisk agenda gjennom tallrike prosjekter i Sir Grand Lear´s regi. Prosjektene gjennomføres som oftest i det offentlige rom, og balanserer mellom det folkelige og det eksperimentelle, i både form og innhold.  Som f.eks. i «Skal Vi Grille?» , kompaniets seneste produksjon, hvor inviteres publikum til en litt annerledes grillfest – ute på en strand, for å begrave den allersiste pølsen. Ever. Med ulike romlige strategier undersøker vi måter å nedbryte skillet mellom scene og sal og forkorte publikums vei til hengivelse til fiksjonen. 

http://www.sirgrandlear.com/

Roar Tromsdal er dosent emeritus i drama og teater ved Nord universitet. Han har lang arbeidserfaring fra kulturfeltet som teaterkonsulent og fylkeskultursjef i Nord-Trøndelag, redaksjonssjef i NRK Fjernsynsteatret, direktør ved Stiklestad Nasjonale Kultursenter og daglig leder for Norsk Revyfaglig Senter. Han har også lang erfaring som teaterregissør, og som skribent innenfor både fiksjon og sakprosa. 

Tromsdal har skrevet bøkene «Eg skal hjelpe med mitt, så langt eg kan»: Profesjonell dugnad gjennom 60 år – Olsokspelet på Stiklestad / Olav Haraldsson. Kongens reise (sammen med Stenvik, Lars Fredrik; Askim, Jens Petter; Storsul, Stein) / «Kennedy er skutt!» og seksten andre oppvekstfortellinger / Ambisiøse Amatører – Sparbu teaterlag 100 ÅR 1922–2022


Barbro Rønning og Betty Nilsen møttes i felles interesse for stedspesifikk scenekunst og utviklet prosjektet Naboland. Barbro er dosent i dramaturgi og scenekunstner med erfaring fra flere stedsspesfikke scenekunstprosjekter. I Naboland er hun prosjektleder og har ansvar for dramaturgi og regi. Betty har en master i drama og teater fra NTNU og har en ulike former for scenekunsterfaring. I Naboland er hun produsent og økoscenograf.  

www.naboland.no